Rehtorin sivut

LUKUVUOSI 2017-18                           Suomi 100 vuotta

Vääksyn Yhteiskoulun syyslukukausi alkoi maanantaina 14.8. Yläkoulun oppilaat tulivat kouluun klo 8.00 ja lukiolaiset klo 9.00. Yläkoulun aloitti kaikkiaan noin 350 oppilasta. Kalliolan ja Paimelan kouluista otettiin 21 uutta oppilasta 7. –luokalle ja sieltä tulevien oppilaiden lukumäärää pienensi todennäköisesti kesän 2016 päätös, jonka mukaan kunnan ulkopuolelta tuleville ei makseta kuljetustukea. Kyseinen päätös peruttiin keväällä 2017. Kun kunnan omia 7. –luokkalaisia oli 115 ja ulkopuolelta otettiin 21, niin 7. –luokat aloittivat koulutyön kuusisarjaisena.

Lukion yleislinjan aloitti 40 opiskelijaa ja ilmailulinjalle valittiin 24 opiskelijaa. Yksi ilmailulinjalle valittu halusi pitää välivuoden ja aloittaa opinnot vasta syksyllä 2018. lukion opiskelijamäärä vakiintui syksyn aikana 182 opiskelijan paikkeille ja lukio-opiskelijoiden lukumäärä oli suurin pitkiin aikoihin.

Edellisen lukuvuoden päättäminen ja uuden lukuvuoden aloittaminen ei ollut helppo asia. Koulumme pitkäaikainen (palveluvuodet: 1976-2017) koulusihteeri Satu Bröijer jäi pois kesän aikana, mutta auttoi erilaisissa kouluasioiden järjestelyssä pitkälle syksyyn. Satun läksiäisiä pidettiin joulukuussa 2017 ja hänen esityksensä aikana havaitsi jälleen kerran, miten paljon muutoksia tapahtuu lyhyellä ajalla. Oppilaat ja opiskelijat valmistuvat keväällä ja syksyllä tulevat uudet tilalle. Henkilökuntaa jää pois ja uusia tulee tilalle, koulun eri tiloja rakennetaan, puretaan ja taas kerran rakennetaan. Satu ehti työvuosien aikana näkemään ja tuntemaan noin tusinan verran rehtoreita ja henkilökunnan lukumäärä en lähde edes laskemaan. Haluan kiittää Satua kaikista näistä vuosista koko henkilökunnan ja oppilaiden sekä opiskelijoiden puolesta. Hänen mukanaan lähti 30 vuoden määrä tietoa ja taitoa kouluelämästä.

 Lukion 1 vsk:n ryhmäytymispäivää vietettiin jälleen kerran Lehmonkärjessä ja lukion 2-3 vsk:n opiskelijat kokoontuivat Venäjänniemessä. Ryhmäytyminen on yksi tärkeimpiä päiviä jo senkin takia, koska kolmannes lukion opiskelijoista tulee muualta ja kaikki eivät välttämättä tunne kunnolla edes oman kylän nuoria. Ryhmäytymispäivä ei ole ainoa lukion yhteisöllisyyttä voimistava tekijä, vaan ryhmään kasvamista tapahtuu oppituntien lisäksi pitkin lukuvuotta. Tänä vuonna lukiolaiset järjestivät oman joulujuhlan ja sen lisäksi lukuvuoden aikana on ollut erilaisia urheilutapahtumia: käsipalloturnaus, aluelukioiden yhteinen lentopalloturnaus ja tulossa on vielä pesäpallo-ottelu. Abien perinteinen penkkaripäivä, kakkosten vanhojen päivä sekä ykkösten puurokonvat ovat ehdottomasti lukuvuoden kohokohtia. Yhdessä suunnitellaan, yhdessä toteutetaan ja yhdessä nautitaan. Näytelmämusikaalin merkitystä syksyn piristäjänä ei voida unohtaa. Esitys oli jälleen kerran loistava. Suuret kiitokset kaikki mukana olleille opiskelijoille sekä Ollille ja Teresalle.

Lukiossa on perinteisesti vietetty kaksi erilaista oppimispäivää, toinen syksyllä ja toinen keväällä. Erilaisen oppimispäivän ideana on uuden oppiminen uudessa oppimisympäristössä ja oppiaineita sekoittamalla. Syksyn teemana oli Suomi 100 vuotta ja sen pohjalta valmisteltiin eri vuosikymmeniin keskittyviä työpajoja. 1940 –luvun työpajassa aiheena oli Suomi sodassa/elämää sodan keskellä, 1970 –luvun tietovisa keskittyi Suomen huippuvuosiin urheilussa sekä muisteltiin musiikkia niin kotimaasta kuin ulkomailta. 1980 –luvun työpajassa tehtiin aikahyppy menneeseen ja tutustuttiin Commodore ja Nintendo peleihin, leveisiin hartioihin ja unohtamatta sen ajan huippumusiikkia.

Kevään erilaisen oppimispäivän kohteena oli tällä kertaa Tampere. Opiskelupäivä aloitettiin Tampere -talosta, jossa tutustuttiin eri alojen opintoihin. Iltapäivällä oli vuorossa Tammerkosken kulttuurialue. Opiskelijoita osallistui mm. Vapriikin näyttelyyn, Vintage –kierrokselle ja pakohuoneen saloihin.

Lukiolaisten tämä lukuvuosi on päättymässä ja onnittelen kevään uusia ylioppilaita. 49 uutta ylioppilasta saa lakin lauantaina 2.6.2018. Tulokset olivat kokonaisuudessaan loistavat.

Seuraava lukuvuosi alkaa pienellä jännityksellä uuden lukiolain myötä. Todennäköisesti joitakin asioita joudutaan päivittämään jo tässä vaiheessa, vaikka uuden OPS:n käyttöönotosta on kulunut vasta pari vuotta.

  1. –luokat siirtyivät ensimmäisinä uuden opetussuunnitelman saloihin syksyllä 2017. Perusopetuksen uusi opetussuunnitelma on jo nyt osoittanut haasteensa, jos sitä pyritään kunniallisesti toteuttamaan joka osa-alueilla. Toisaalta taas uuden OPS:n vaiheittainen käyttöönotto antaa meille mahdollisuuden vuosi kerrallaan opetella uusia asioita käytännössä.

Allekirjoittanut myöntää, että kun vuosia on tottunut ajattelemaan oppitunteja oppiainesisältö edellä (tavoitteet ovat olleet niin kirkkaina mielessä, että niitä ei ole niin ajatellut…), niin siitä on yllättävän vaikea luopua.

Rehtorin näkökulmasta edelliseen tavoite ensin ja oppiainesisältö sitten liittyy ainakin yksi pulmakivi. Opettajan ja myös oppilaan erinomainen apuväline oppimisessa on hyvin suunniteltu oppikirja. Uuden opetussuunnitelman mukaisia oppikirjoja ei ole ainakaan kaikissa oppiaineissa suunniteltu tavoitteiden kautta, vaan ainakin osassa sisältöjen osuus on määräävä. Opettajalta vie melkoisesti aikaa, kun hän ensin tutkii kunnolla oman oppiaineensa tavoitejärjestyksen ja niihin liittyvät sisällöt sekä yrittää sen kautta rakentaa ehjän kokonaisuuden koko lukuvuodelle.

Yläkoulun lukuvuodesta ei yleensä puutu tapahtumia. 7. –luokat ryhmäytyivät opo Merjan, nuokun ja luokanvalvojien johdolla Asikkalan seurakunnan leirikeskuksessa Kinismajalla. Pian tämän jälkeen paistatellaan koko luokan valokuvissa tai esimerkiksi kaverikuvassa. Asikkalassa järjestettiin marraskuussa 2017 Security Track –tapahtuma, joka keskittyi jokaisen henkilökohtaisen kokonaisturvallisuuden parantamiseen. Tapahtumaan osallistuivat niin yläkoulun kuin lukion oppilaat ja iltatapahtuma oli tarkoitettu Asikkalan lapsiperheille. Rastipisteitä olivat järjestäneet mm. poliisi, pelastuslaitos, Asikkalan kunta, Asikkalan Taido, Asikkalan suunnistajat. Erikseen oli valittavissa myös kilpailurata.

Toinen monialaisen oppimiskokonaisuuden teema käsitteli Suomen juhlavuotta (Suomi 100 v) ja syksyn aikana valmisteltiin useaan otteeseen mitä erilaisempia työpajoja. Oppilaat pääsivät tekemään ja tutustumaan työpajoihin ja osa juhlavuoden tuotoksista nähtiin itsenäisyysjuhlassa.

Kevätlukukauden aikana oppilaat ovat nauttineet niin liikunnasta kuin kulttuurista. Oppilaat ovat osallistuneet NouHätä –toimintaan ja osa on ollut Himoksella laskettelemassa. Huhtikuun lopulla 8. –luokkalaisten draamaryhmä järjesti kaikkien iloksi näytelmän ja mitenkään ei voida unohtaa joka vuotista siivousurakkaa, kun koulun lähialue laitetaan kuntoon.

Tulevien vuosien suurin asia tulee olemaan Vääksyn Yhteiskoulun perusteellinen remontointi ja tai kokonaan uuden koulun rakentaminen. Syksyllä 2017 perustettiin VYK –hankeryhmä, jonka tehtäväksi annettiin valmistella Vääksyn Yhteiskoulun remonttiin/rakentamiseen liittyvä tarveselvitys ja siihen liittyvä tilaohjelma. VYK:n hankeryhmään kuuluvat pj Juri Nieminen, Rinna Ikola-Norrbacka, Ville Rajahalme, Juha Leppialho, Harri Hirvonen, Pekka Ahlqvist, Jarkko Koponen, Sari Puputti, Pirjo Ala-Hemmilä, Merja Karjalainen, Petri Haapanen, Vesa Okkola, Yrjö Wederhorn, Kari Järvinen.

 Näiden iloisten tapahtumien varrelle osuu myös niitä haikeita hetkiä. Vääksyn Yhteiskoulun ja Asikkalan kunnan vakituisesta palveluksesta jäi syksyllä 2017 pois ilmailulinjan perustaja ja kehittäjä lentokapteeni Risto Pykälä. Poisjäämiseen ei liittynyt mitään suurta dramatiikkaa, koska Risto jatkoi ilmailun oppituntien pitämistä normaalisti. Ilmailulinjan ja opiskelijoiden onneksi hän jatkaa edelleen opetustyötä ja näkyy koululla myös ensi lukuvuoden aikana. Risto on nyt saanut uuden työparin koulun sisälle, kun Hannu Tiitu palkattiin syksyllä 2017 tietotekniikan ja matemaattisten oppiaineiden opettajaksi. Koulun ruokalan keittiöpäällikkö Marjo Salo jäi pois huhtikuun lopulla 2018 oppilaiden ja opiskelijoiden suosionosoitusten saattelemana. Marjolle toivotaan hyvää kesää ja onnistumista uuden työn parissa. Tässä yhteydessä haluan kiittää myös Minna Rissasta, joka tuli tammikuussa 2018 äidinkielen ja englannin kielen opettajaksi, mutta on saanut uuden työn jo muualta.

Uusi lukuvuosi alkaa torstaina 9.8.2018. Yläkoulun oppilaiden koulu alkaa klo 8.10 ja lukiolaisten klo 9.00.

Hyvää kesää kaikille. rehtori Jarkko Koponen

 

LUKUVUOSI 2016-17

Vääksyn Yhteiskoulun syyslukukausi alkoi tiistaina 16.8. Yläkoulun oppilaat tulivat kouluun klo 8.00 ja lukiolaiset klo 9.00. Yläkoulun aloitti kaikkiaan noin 315 oppilasta. Kalliolan ja Paimelan kouluista otettiin 38 uutta oppilasta 7. -luokalle. Se oli uusi ennätys kunnan ulkopuolisten oppilaiden ottamisessa. Tästä huolimatta 7. –luokista muodostettiin neljäsarjainen, koska Asikkalan omia oppilaita oli vain reilut 60. Lukion yleislinjan aloitti 46 opiskelijaa ja ilmailulinjalle valittiin 20 opiskelijaa. Koko lukion opiskelijamäärä vakiintui syksyn aikana 183 opiskelijan paikkeille ja lukion omien opiskelijoiden lukumäärä oli suurin pitkiin aikoihin.  Lukuvuoden aloittaminen oli tavallista helpompaa, koska henkilökunta oli pysynyt hyvin pitkälti samana.

Lukion 1 vsk:n opiskelijat aloittivat opinnot uuden opetussuunnitelman mukaisesti ja 2-3 vsk:n opiskelijat jatkoivat opintoja vanhan opetussuunnitelman mukaan. Uuden opetussuunnitelman suurin rakenteellinen kurssijärjestysmuutos tehtiin englannin ja ruotsin kielen kohdalla. Tähän asti englantia on kirjoitettu hyvin paljon syksyllä ja ruotsi on kirjoitettu pääasiassa keväällä. Uuden OPS:n kurssijärjestystä muutettiin niin, että ruotsia suositellaan kirjoitettavaksi jo syksyllä ja englannin kurssijärjestys muutettiin tukemaan kevään kirjoituksia. Tämä muutos johtuu siitä, että englannin pakollisia kursseja on enemmän ja ne ovat helpommin hajautettavissa kolmen vuoden ajalle. Päätös kirjoitussuunnitelmasta on kuitenkin edelleen itse opiskelijalla.

Lukion abiturientit aloittivat syksyllä 2016 Suomen ensimmäiset digitaaliset ylioppilaskirjoitukset luokassa B103. Digitaalisia kokeita pidettiin filosofian, maantiedon ja saksan kielen oppiaineissa. Saksan kieli oli ensimmäinen, jossa luovuttiin kielistudion käytöstä YO –kokeissa ja kuuntelu suoritettiin muun kokeen yhteydessä. Keväällä 2017 digitaalisten kokeiden määrä laajeni huomattavasti, kun mukaan tulivat edellisten oppiaineiden lisäksi psykologia, ranskan kieli ja yhteiskuntaoppi. Alkuun oli laskettu, että luokan B103 avulla selvitään myös kevään 2017 kirjoituksista. Keväällä 2017 reaaliaineiden kirjoittajien lukumäärä oli niin suuri, että heidät oli otettava juhlasaliin mukaan. Sermien avulla erotettiin paperi- ja sähköisten kokeiden tekijät toisistaan. Heidän lisäksi meillä oli muutamia kokeiden tekijöitä vielä akvaariotilassa.

 Yksi digi –loikka on nyt otettu. Tällä hetkellä lukio-opiskelua ja ylioppilaskirjoituksia ei voi ajatella ilman omaa läppäriä ja siksi olen ilahtuneena huomannut, että miltei kaikki lukiolaiset ovat sen jo hankkineet. Omaa läppäriä tarvitaan oppitunneilla, koeviikoilla ja viimeistään digitaalisissa kirjoituksissa. Tietokoneen ja sen ohjelmien hallinta sekä soveltaminen ovat yksi nuoren ja kaikkien kansalaisten perustaitoja. On vaikea kuvitella sellaisia jatko-opiskelupaikkoja tai jopa työpaikkoja, joissa tietokoneen perusohjelmien hallintaa ei tarvittaisi.

Opettajien digi –loikka on tapahtunut näiden uudistusten kautta ikään kuin huomaamatta.  Osalla nopeammin ja osalla ehkä hieman hitaammin, mutta kaikki ovat mukana. Kaikissa ylioppilaskirjoitusaineissa aineenopettajien on perehdyttävä yhdessä opiskelijoiden kanssa sähköisten kokeiden koetyyppeihin, uuteen pisteytysmenetelmään ja harjoiteltava kyseisiä asioita myös koeympäristössä. VYK:ssä lukio-opettajat ovat opiskelleet digitalisaatioon liittyvät uudet asiat yhdessä tai sitten yksinään itseopiskellen. Tähän tarkoitukseen räätälöityä täydennyskoulutusta on hyvin vähän saatavilla. Erityisen hyvänä apuna ja tukena opettajille ja opiskelijoille ovat olleet AV –vastaava Harri Kontturi ja kunnan atk –tuki Henri Skog. Kiitokset heille tästä työstä.

Ylioppilastutkintolautakunta on jälleen muuttanut lukiopedagogiikkaa merkittävällä tavalla.

Lukion ryhmäytymispäivää vietettiin pitkästä aikaa Lehmonkärjessä ja hienosti meni. Ryhmäytyminen on yksi tärkeimpiä päiviä jo senkin takia, koska kolmannes lukion opiskelijoista tulee muualta. Opiskelijoiden itse ottamat kuvat ja videot todistivat jälleen kerran, että ryhmäytymispäivä heti lukuvuoden alkuun puoltaa paikkansa. Ryhmäytymispäivä ei ole ainoa lukion yhteisöllisyyttä voimistava tekijä, vaan ryhmään kasvamista tapahtuu oppituntien lisäksi pitkin lukuvuotta. Tänä vuonna lukiolaiset osallistuivat joulukirkkoon ja järjestivät mm. erilaisia urheilutapahtumia. Abien perinteinen penkkaripäivä, kakkosten vanhojen päivä sekä ykkösten puurokonvat ovat ehdottomasti lukuvuoden kohokohtia. Yhdessä suunnitellaan, yhdessä toteutetaan ja yhdessä nautitaan. Kiitokset heille.

Lukiossa on perinteisesti vietetty kaksi erilaista oppimispäivää, toinen syksyllä ja toinen keväällä. Erilaisen oppimispäivän ideana on uuden oppiminen uudessa oppimisympäristössä ja oppiaineita sekoittamalla. Syksyn päivässä opiskelijat mm. kokkasivat, opiskelivat talouden ja stressin hallintaa. Kevään erilaisen oppimispäivän kohteena oli tällä kertaa Helsinki. Opiskelupäivän aikana tutustuttiin mm. taidemuseoihin ja kirkkoihin.

  1. –luokat siirtyvät yläkoulussa ensimmäisinä uuteen opetussuunnitelmaan elokuussa 2017. Uuden OPS:n vaiheittainen käyttöönotto antaa meille mahdollisuuden vuosi kerrallaan opetella uusia asioita käytännössä. Tämän vuoden suurimpana teemana on ollut arviointiin liittyvät muutokset ja korostukset. Opetussuunnitelma on tähänkin asti pitänyt sisällään mm. formatiivisen arvioinnin, itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin. Nyt kyseiset asiat nostetaan OPS:n hämäristä entistä enemmän esille. Arvioinnin tulee jatkossa kohdistua tavoitteiden saavuttamiseen. Tavoitteet on nostettu paalupaikalle ja nyt niitä viedään eteenpäin erilaisten sisältöjen avulla.

Yläkoulun uusi tuntijako tuo muutoksia myös oppiaineiden tuntimääriin seuraavien kolmen vuoden aikana. Ruotsin ja englannin kielten tuntimäärät vähenevät, kun tunteja siirtyy alakoulun puolelle. Käsityötä opetetaan elokuusta lähtien yhteisenä oppiaineena ja siinä ei enää erotella oppilaita teknisen työn tai tekstiilityön pariin. Käsityön tuntimäärä vähenee yhdellä tunnilla viikossa. Lisää tunteja saavat liikunta, matematiikka, musiikki ja äidinkieli.

Yläkoulun lukuvuodesta ei yleensä puutu tapahtumia. 7. –luokat ryhmäytyvät perinteiseen tapaan opo Merjan, nuokun ja luokanvalvojien johdolla heti koulun alkaessa. Pian tämän jälkeen paistatellaan koko luokan valokuvissa tai esimerkiksi kaverikuvassa. Liikkuva koulu ja ulkovälitunnit ovat vakiinnuttaneet asemansa ja kun verrataan kolmen vuoden takaiseen aikaan, niin vapaaehtoisesti ulkona liikkuvia oppilaita on vuosi vuodelta enemmän. Liikkuvan koulun ja ulkovälituntien organisoinnissa ovat erityisesti kunnostautuneet liikunnan opettaja Pirjo Henttonen ja laaja-alainen erityisopettaja Miia Alhonen.

Oppilaiden ja opiskelijoiden hienoista esityksistä päästiin jälleen kerran nauttimaan niin itsenäisyysjuhlassa kuin joulukirkossa. Asikkalan kirkonkylän komea kirkkorakennus saattoi monelle kunnan ulkopuoliselle oppilaalle tai opiskelijalle olla ainutlaatuinen kokemus. Järjestelyiden kannalta olisi toisinaan helpompaa, jos kirkko olisi hieman lähempänä. Nyt oppilaat ja opiskelijat viedään sinne 4-5 linja-auton turvin. Joululomalle päästiin tänä vuonna hyvin sateisissa merkeissä. Maa ei ollut valkoinen, mutta ei ollut pakkastakaan.

Kevään monialaisessa oppimiskokonaisuudessa luokanvalvojat yhdessä omien oppilaiden kanssa suunnittelivat oppiainerajat ylittävää toimintaa. Osa luokista kuunteli Petri Tammisen historian luentoa Suomen juhlavuoden kunniaksi tai liikkui luonnossa ongelmaratkaisutehtäviä miettiessä ja osa keskittyi kemian ja kotitalouden saloihin. Käsityön ja fysiikan yhteistyönä suunniteltiin ja toteutettiin ”älyvaatekappaleita.”

Näiden iloisten tapahtuminen aikana ja työvuoden loputtua tulee eteen myös niitä haikeita hetkiä. Vääksyn Yhteiskoulusta on jäänyt pois merkittäviä työntekijöitä, jotka ovat uurastaneet oppilaiden ja opiskelijoiden oppimisen sekä hyvinvoinnin eteen. Syksyllä 2016 jäi eläkkeelle biologian ja maantiedon vanhempi lehtori Eeva-Liisa Voutilainen. Eeva-Liisa ehti olla kunnan palveluksessa liki 30 vuotta ja kiitän häntä kaikista oppilaiden hyväksi tehdyistä vuosista.. Koulun ruokalan pitkäaikainen työntekijä Ulla Hoikkala saateltiin eläkkeelle oppilaiden ja opiskelijoiden suosionosoitusten saattelemana.  Eeva-Liisalle ja Ullalle toivotan hyviä eläkevuosia ja mitä on hieman heitä tullut nähtyä, niin sopeutuminen eläkevuosiin on onnistunut hyvin. Toivotan hyvää jatkoa myös tietotekniikan ja matemaattisten oppiaineiden opettajalle Harri Kontturille, joka lähtee kokeilemaan siipiään haastavampiin lentoympyröihin. Harria oli ajateltu Riston vetämän ilmailulinjan työn jatkajaksi, mutta suunnitelmat elämän monisyisessä ja ennustamattomassa kaaviossa eivät aina mene rehtorin suunnitelmien mukaan. Mutta jokaisella hyvän suunnitelman lopulla on myös uusi alku. Edesmenneen presidentti Koiviston sanoin, ”ellemme varmuudella tiedä, miten kaikki tulee käymään, niin olettakaamme että kaikki menevät hyvin.” Kiitän myös matemaattisten oppiaineiden opettajaa Erja Salmelaa ja koulunkäynninohjaajaa Marjut Borgenströmiä kuluneesta vuodesta.

Hyvää kesää kaikille, rehtori Jarkko Koponen

 

LUKUVUOSI 2015-16

Vääksyn Yhteiskoulun syyslukukausi alkoi keskiviikkona 12.8. ja yläkoulun oppilaat tulivat kouluun klo 8.00 ja lukiolaiset klo 9.00. Yläkoulun aloitti kaikkiaan noin 310 oppilasta. Kalliolan ja Paimelan kouluista tuli ennätykselliset 29 uutta oppilasta 7. -luokalle. Lukion yleislinjan aloitti 44 opiskelijaa ja ilmailulinjalle valittiin 24 opiskelijaa. Lukuvuoden aloittaminen oli tavallista helpompaa, koska henkilökunta oli pysynyt hyvin pitkälti samana.

Perusopetuksen opetussuunnitelman valmistelutyöt aloitettiin jo lukuvuonna 2014-15 ja tämän lukuvuoden tavoitteena oli saada se valmiiksi ja siinä onnistuttiin. Uusi voimaanastuva opetussuunnitelma (alakoulut 2016 ja yläkoulu 2017) tulee korostamaan entistä enemmän taitojen oppimista sisältöjen rinnalla. Sisältöjen karsiminen on aineenopetusjärjestelmässä kova paikka, mutta eiköhän meistä jokainen mukaudu asiaan, ainakin vähitellen.

Uuden opetussuunnitelman kulmakiviä tulevat olemaan laaja-alaiset osaamiskokonaisuudet (L1-L7), opetuksen eheyttäminen, monipuoliset opetusmenetelmät ja arviointi. Oppiaineiden opetuksessa huomioitavia laaja-alaisia osaamiskokonaisuuksia ovat mm. L1 ajattelu ja oppimaan oppiminen, L3 itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, L5 tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen ja L6 työelämätaidot ja yrittäjyys.

Opetuksen eheyttäminen taas tukee omalta osaltaan koulun toimintakulttuurin yhtenäisyyttä. Eheyttämisen tavoitteena on tehdä mahdolliseksi opiskeltavien asioiden välisten suhteiden ja keskinäisten riippuvuuksien ymmärtäminen. Käytännössä se tarkoittaa että kunkin oppiaineen opetuksessa ja oppiainerajat ylittäen tarkastellaan ilmiöitä ja/tai teemoja kokonaisuuksina vähintään viikon verran lukuvuoden aikana. Eheyttämisen tapa ja kesto voivat vaihdella lukuvuosittain tarpeista riippuen. Tämän voi huomioida suunnitellessa erilaisten oppimispäivien/monialaisten oppimiskokonaisuuksien sisältöjä yhdessä oppilaiden kanssa.

Vanhoina asioina opetussuunnitelmassa nousevat esille monipuoliset opetusmenetelmät ja monipuolinen arviointi. Nämä teemat ovat ennenkin olleet esillä, mutta nyt niitä painotetaan erityisellä painoarvolla. Arvioinnin tulee olla kannustavaa, ohjaavaa ja motivoivaa. Jotta edellä mainittuun tavoitteeseen päästään, niin arvioinnin kriteerien tulee olla opetussuunnitelman avoin asiakirja. Tämän lukuvuoden aikana on paljon keskusteltu itse- ja vertaisarvioinnin merkityksestä, taitojen ja sisältöjen välisestä suhteesta arvosanaa annettaessa sekä miten minä arvioinnin avulla kannustan ja ohjaan oppilaita. Tässä riittää työtä myös ensi lukuvuodelle.

Lukion opetussuunnitelmauudistus oli tällä kertaa pahasti myöhässä ja paikallistason työ päästiin aloittamaan vasta syksyllä 2015, kun kaiken tuli olla valmista keväällä 2016. Vaikka muutamissa koulutustilaisuuksissa käytettiin pitkään termiä että ”lukion OPS vain päivitetään” niin ilokseni huomasin että VYK:ssä lukion opettajat olivat aidosti uudistamassa arviointitapoja, oppimisympäristöjä ja omia opetusmenetelmiään. Lukion opetussuunnitelma tulee voimaan 1.8.2016 ja sen aloittavat 1 vuosikurssin opiskelijat.

Lukion vuosi on kaikkiaan ollut pientä uudistusta täynnä. Sähköisten ylioppilaskirjoitusten kautta lukion opettajat ovat entisestään lisänneet sähköisen pedagogiikan osuutta ja koeviikoilla Abitti –kokeet ovat tulleet kaikille tutuiksi. Opiskelijat ovat keväällä tuoneet jo melko mukavasti omia laitteita oppitunneille, mutta vielä tarvitaan suurempi digiloikka, jotta voidaan edetä haluttuun tulokseen – ”opiskelijan läppäri on yhtä luonnollinen työväline lukiossa kuin kynä ja kumi.” Se otetaan esille tarpeen mukaan paikasta riippumatta.

 

Opetushallitus etsi keväällä 2016 lukioita jotka olisivat halukkaita lähtemään mukaan lukion valtakunnalliseen tuntijakokokeiluun. Vääksyn Yhteiskoulu laittoi hakemuksen ja se hyväksyttiin. Tuntijakokokeilun valinnut opiskelija voi reaaliaineiden puolella keskittyä vain tiettyihin reaaliaineisiin ja jättää esimerkiksi jonkun reaaliaineen kokonaan opiskelematta. Reaaliaineet jaetaan kahteen ryhmään, humanistisiin ja luonnontieteellisiin ja molemmista ryhmistä on valittava vähintään 9 lukiokurssia (pakollisia tai syventäviä). Poikkeuksina ovat uskonto ja terveystieto. Molempia oppiaineita on opiskeltava vähintään yksi kurssi. Tuntijakokokeilu ei koske mm. äidinkieltä, kieliä, matematiikkaa, opinto-ohjausta, taito- ja taideaineita. Kokeilu on mahdollista aloittaa joko syksyllä 2016 tai 2017 ja Vääksyn Yhteiskoulu päätti ottaa lisäajan käyttöön ja aloittaa vasta 2017, jos vuoden aikaan tehtävien selvitysten perusteella kokeilu tukee lukion toimintaa ja Asikkalan kunnan henkilöstöpolitiikkaa.

Syyslukukaudella yläkoulun työpäivät ovat täyttyneet oppituntien lisäksi ryhmäytymisestä, valokuvauksesta, liikuntapäivistä ja työharjoittelusta. Yläkoulu oli saanut keväällä 2015 avustusrahaa erilaisten oppimispäivien järjestämiseen ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Johanna Muuraiskangas toimi henkilökunnan ja oppilaiden sekä opiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kouluttajana. Henkilökunta suunnitteli yhdessä oppilaiden kanssa mitä erilaisimpia oppimispäiviä ja kaikkiaan niitä järjestettiin neljä. Yläkoululaiset tutustuivat mm. Vesivehmaan lentokenttään, Urajärven kartanoon, Heurekaan, Kujalan jäteasemaan ja osa kävi laskettelemassa Himoksella. Koulun tiloissa ja koulun läheisyydessä järjestettiin maaliskuun alussa perinteinen NouHätä, jonka aikana 8. –luokkalaiset opettelivat ensiaputaitoja ja tulipalojen sammutusta kun taas toiset yläkoululaiset kokkailivat, laboroivat tai opiskelivat japanin kielen alkeita ja kulttuuria.

Kauan odotettu skeittialue valmistui jo syksyllä 2015 ja se vihittiin käyttöön nuorisokulttuuripäivänä keväällä 2016. Vihkimistilaisuuteen VYK oli saanut vieraiksi nuoria huippuskeittaajia jotka olivat itse olleet suunnittelemassa ja rakentamassa skeittialuetta.

Nuorisokulttuuripäivä huipentui oppilaiden esityksiin koulun juhlasalissa.

Lukion ryhmäytymispäivää vietettiin tällä kertaa seurakunnan omistamalla Kinismajalla ja hienosti meni. Ryhmäytyminen on yksi tärkeimpiä päiviä jo senkin takia, koska kolmannes lukion opiskelijoista tulee muualta. Yhdistetty puurokonva ja joulujuhlapäivä oli ainutlaatuinen. Koulu loppui normaaliin aikaan ja lukiolaiset tulivat uudestaan kouluun klo 20.00. Illalla pidettiin ensin puurokonvat ja sitten siirryttiin joulujuhlaohjelmaan.

Lukion näytelmämusikaali toteutettiin toista kertaa ja viime vuotinen hieno esitys sai seuraajan. Suuret kiitokset kaikille esiintyjille ja toteuttajille. Olli Väisänen vastasi musiikista, Katja Väyrynen näyttelijäsuorituksista, käsikirjoituksesta ja ohjauksesta.

Lukiossa syksyn erilainen oppimispäivä sisälsi Parkouria, kaupunkisotaa, kemian työpajaa, kokkailua ranskalaiseen tapaan ja päivän huipentui Johanna Korhosen luentoon. Kevään erilainen oppimispäivä tehtiin vaihteeksi Tampereelle. Tampereella lukiolaiset tutustuivat Tammer –kosken alueeseen ja Vapriikin näyttelyihin. Lisäksi lukiolaiset vierailivat poliisiammattikorkeakoulussa.

Lukuvuosi on nyt saatu päätökseen. Keittiön väelle vielä kerran onnea finaalipaikasta kilpailussa Suomen parhaimmasta kouluruuasta. Lopuksi kiitokset koko henkilökunnalle hyvin hoidetusta työstä ja toivotan jokaiselle oikein rentouttavaa, lämmintä ja aurinkoista kesää. Tässä yhteydessä ei pidä unohtaa äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaa Sanna Ahokasta, joka siirtyi uusiin tehtäviin keväällä 2016. Hyvää kesää ja jatkoa hänelle.

rehtori

Jarkko Koponen

LUKUVUOSI 2014-15

Syyslukukausi 2014 on nyt opiskeltu ja kevätlukukausi alkaa maanantaina 5.1.2015.

Kuten jo kesällä 2014 epäilin, niin melkoinen kiire tuli päivittää niin yläkoulun kuin lukion järjestyssäännöt, kiusaamiseen puuttumisen mallit ja pohtia uudenlaista näkökulmaa oppilas- ja opiskeluhuollon järjestämiseksi. Lakien päivittäminen uusiksi ohjeiksi ei  yleensä ole ongelma, mutta ajan löytäminen oppilaiden, opiskelijoiden ja huoltajien kuulemiseksi sekä varsinaisten mallien jalkauttaminen arkipäivän työhön tuottaa usein päänvaivaa. Mistä löytää sen ajan? Sitten muistaa, että pienin askelin ja rauhassa.

Kevätlukukausi 2015 tulee olemaan mielenkiintoinen. Vireillä olevia asioita on sen verran paljon.

Lukiokoulutuksen järjestäjälupa: II asteen koulutuskenttä on tällä hetkellä melkoisessa myllerryksessä. Syksyn 2014 aikana on pidetty lukuisia info -tilaisuuksia niin rehtoreille kuin sivistysjohtajille, miten lukiokenttä on muuttumassa. Se on varmaankin selvää, että jos tällä hetkellä Suomessa on noin 450 päivälukiota ja 350 lukiokoulutuksen järjestäjää, niin kahden vuoden päästä ainakin koulutuksen järjestäjien lukumäärä on mahdollisesti pienempi, kuten myös lukioiden lukumäärä (rehtorin oma näkemys muutamien koulutusten pohjalta). Kunnilla on reilut puoli vuotta aikaa tutkia kriteerit lukion säilyttämiseksi ja tehdä se yksi kunnon hakemus lukion säilyttämiseksi.

Anomusten tekemiseen tulee varmasti myös vaikuttamaan II asteen koulutuksen rahojen vähentyminen vuodesta 2017 lähtien. Tämän hetken arvio on, että kunnille tuleva rahanmäärä on noin viidenneksen pienempi, mitä tällä hetkellä saadaan. Nähtäväksi jään leikataanko se suoraan lukioiden tuntikehyksestä vai onko kunta valmis subventoimaan valtion rahojen laskua. Yksinkertaistaen rahojen lasku tarkoittaisi lukion soveltavien kurssien poistumista kokonaan ja syventävien kurssien vähentymistä tai entistä suurempien ryhmäkokojen lisääntymistä ja joissakin oppiaineissa suuropetusryhmien perustamista.

Lukion uusi tuntijako ja opetussuunnitelma: Ei riitä, että lukiokentällä käydään keskustelua järjestäjäluvista ja rahoituksen uudistamisesta, mutta nyt saatiin vihdoin ja viimein se kauan kaivattu lukion uusi tuntijako, joka käynnistää lukion opetussuunnitelmatyön. Uudesta tuntijaosta odotettiin radikaalia, kun valinnaisuuden piti lisääntyä todella paljon, mutta ei. Aihe oli poliittisesti niin arka, että mitään suurempia muutoksia ei tapahtunut. Historian, uskonnon ja maantieteen pakollisia kursseja on yksi vähemmän kun taas yhteiskuntatiedon ja psykologian pakolliset kurssit lisääntyvät yhdellä. Uutena tuntijaon rakenteeseen tulevat mm. syventävät teemaopinnot (3 kurssia), joiden tarkoituksena on eheyttää opetusta ja lisätä oppiaineiden välistä yhteistyötä.  Lukion uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön syksyllä 2016 ja ensimmäisiä opetussuunnitelmaluonnoksia odotetaan jo keväällä 2015.

Koko koulun henkilökunnalta odotetaan hyvää kuntoa, jaksamista ja iloista mieltä, kun vuoden 2015 aikana valmistaudumme sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin, yläkoulun ja lukion uusien opetussuunnitelmien tekemiseen ja keskusteluun oman lukiopaikan hakemisesta. Perusopetuksen uudet opetussuunnitelmat otetaan yläkoulun osalta käyttöön vasta elokuussa 2017 ja 9. luokka tulee mukaan vasta 2019. Tältä osin lukion uusi opetussuunnitelma tehdään melkoisessa kiireessä.

Lukion sähköiset ylioppilaskirjoitukset ja juhlasalin remontointi niihin sopivaksi

Ensimmäiset sähköiset ylioppilaskirjoitukset pidetään jo syksyllä 2016. Loppupelissä aikaa ei ole paljon. Kevään 2015 aikana pitäisi valmistua suunnitelma, miten juhlasali saadaan remontoitua siten, että sähköiset ylioppilaskirjoitukset ovat mahdolliset, mutta sali säilyy myös VYK:n omien juhlien pitopaikkana. Kunnan oma työryhmä kokoontuu kolmatta kertaa tammikuussa 2015 ja suunnittelun osalta pitäisi olla valmista keväällä 2015.

Toivon mukaan kesällä 2015 tapahtuu remontointi ja ensimmäiset sähköiset kirjoituskokeilut salissa voidaan pitää syksyllä 2015. Kevät 2016 on tarkoitettu järjestelmän viimeistelyyn.

Muuta:

Yläkoulu ja lukion saivat OPH:n oppimisympäristöjen kehittämisrahaa syksyllä 2014 ja vuoden 2015 aikana on tarkoitus kohentaa koulun pääaulan, yhdyskäytävän, kirjaston ja luokkien B203 sekä B102 yleisilmettä. Koulun yhteistyökumppanina on Conbalance OY. Suunnittelusta vastaa Margit Sjöroos yhdessä koulun henkilökunnan kanssa. Hänen ideoimassaan StressFree -konseptissa huomioidaan fyysisen ympäristön väri -ja äänimaailma sekä muut sellaiset tekijät, joilla on merkitystä oppimisen vireystilaan. Tällä hetkellä on ollut puhetta akustiikkalevyjen hankkimisesta, maalauksesta, luokkien tekstiilimatoista ja kalusteiden uudelleen sijoittelusta ja hankkimisesta. Kun luonnoskuvat ovat valmiina, niin laitetaan ne sellaiseen ositteeseen, josta ne ovat huoltajien nähtävillä ja kommentoitavissa.

Lähiliikuntapaikkojen lopullista valmistumista ja viimeistelyä odotellaan kevään ja kesän 2015 aikana. Skeittiramppi on tulossa vesijärven puolelle ja jalkapalloareena kaipaa pientä hiomista, jotta se olisi kunnolla käytössä.

Koulun piha-alueen remonttia on lupailtu pitkään. Odotan innolla ja mielenkiinnolla kesää ja syksyä 2015.

Terveisin

Rexi

 

Syksy 2014.

Maanantaina 11.8. alkaa uusi lukuvuosi. Koulumaailma on jälleen kerran pienen muutoksen kourissa. 

Yläkoulun puolella oppilashuolto uudistuu uuden opiskelijahuoltolain myötä ja heti elokuussa päivitetään koulun järjestyssäännöt. Näiden asioiden lisäksi myös seurataan koulun piha-alueen remonttia ns. lähiliikunta -hankkeen merkeissä. 

Lukion puolella päivitetään myös järjestyssäännöt ja muutetaan lukion oppilashuoltoryhmän toimintaa uuden opiskelijahuoltolain mukaiseksi. 

Lukion 1 vsk:n opiskelijat ovat suuressa roolissa. He ovat selkeästi ensimmäinen ikäluokka, joka kirjoittaa ylioppilaskirjoitukset sähköisinä. Syksyllä 2016 kirjoitetaan maantiede, saksan kieli ja filosofia ja keväällä 2017 psykologia, yhteiskuntaoppi ja ranskan kieli sähköisenä. Viimeistään tämän lukuvuoden aikana on aika kokeilla sähköisiä koeviikon kokeita ainakin 1 vsk:n opiskelijoilla.

Miten ylioppilaskirjoitusten uudistukset näkyvät lukion arkielämässä? Se jää nähtäväksi.

Syksyn aikana suunnitellaan myös koulun juhlasalin muuttamista sopivaksi sähköisiä ylioppilaskirjoituksia varten.

Näiden uudistusten keskellä nautitaan viereisen uuden koulun valmistumisesta. Saman katon alla on nyt n. 700 oppilasta ja nuorisopalvelut eli nuokku.

Terveisin

rehtori

 

LUKUVUOSI 2013-14

Vääksyn Yhteiskoulun syyslukukausi alkoi maanantaina 12.8. ja yläkoulun oppilaat tulivat kouluun klo 8.00 ja lukiolaiset klo 9.00. Yläkoulun aloitti kaikkiaan 96 oppilasta. Kalliolan ja Paimelan kouluista tuli peräti 14 uutta oppilasta, joka lienee jonkun lajin ennätys koulun ulkopuolisissa oppilasotoissa. Yleislinjan lukio-opiskelijoiden lukumäärä oli pettymys. Kaikkiaan opinnot aloitti 46 opiskelijaa, joista oman kunnan alueelta tuli vain 27 opiskelijaa ja ilmailulinjalle tuli 19 opiskelijaa. Koulu alkoi normaaleissa merkeissä, mutta opettajakunta oli hieman vaihtunut. Lukion pitkän matematiikan ja kemian lehtorin virkaan valittiin keväällä Kimmo Luhtavaara, Timo Leppänen tuli Saija Isotalon tilalle lukion lyhyen matematiikan ja fysiikan tuntiopettajaksi, äidinkielen tuntiopettajaksi valittiin Sanna Ahokas, matematiikan ja tietotekniikan tuntiopettajaksi tuli Harri Kontturi, Jaana Marin tuli opettamaan ranskaa ja englantia ja Helena Salakka äidinkieltä ja englantia. Koulunkäyntiavustajiksi valittiin Tiina Pesonen ja Juuso Haverinen.

Lukuvuosi 2013-14 alkoi mukavasti, kun kesän aikana oli tullut tieto tällä kertaa lukion saamista avustusrahoista. Opetushallitukseen lähetetyistä hankehakemuksista (yhteensä kuusi) kaksi oli mennyt läpi. Opetushallitus myönsi tieto- ja viestintätekniikan uudistamiseen, opettajan kokonaisvaltaisen pedagogiikan kehittämiseen sekä sähköisten ylioppilaskirjoitusten kehittämisen kaikkiaan 27 500 euroa, joka sisältää kunnan omavastuuosuuden, 7 500 euroa. Lukion ilmailulinjan kansainvälisyyshanke sai rahaa 5 000 euroa.

Lukion tvt-rahan osalta sovittiin jo heti alkuvaiheessa, että ensi viedään vanha yläkoulun hanke loppuun ja sitten vasta keskitytään lukion tvt-hankintoihin. Osaltaan tähän päätökseen vaikutti myös, jos vaikka YTL ilmoittaisi jotakin hyvin painavaa koskien sähköisiä ylioppilaskirjoituksia ja niiden laitehankintoja. Yläkoulun hankkeelle haettiin jatkoaikaa keväälle 2014 ja se saatiin. Tällöin pystyi paremmin hyödyntämään hankkeeseen liittyviä koulutusrahoja. Lukion ilmailulinjan kansainvälistymishanke lähti hyvin käyntiin jo lukuvuoden alkupuolella. Vääksyn Yhteiskoulu ja Tikkakosken lukio tekivät opiskeluretken Venäjälle Zhukovskin tiedekaupunkiin. Tavoitteena oli ja on edelleen pyrkiä aitoon opintoyhteistyöhön esim. etäopiskelun avulla.

Syyslukukaudella yläkoulun työpäivät ovat täyttyneet ryhmäytymisestä, valokuvauksesta ja työharjoittelusta. Koulun opettajakunta teki aikoinaan päätöksen, että joka kolmas vuosi pidetään itsenäisyystanssiaiset ja käydään joulukirkossa. Tänä vuonna oli molempien vuoro. Oskar ja Pirjo olivat opettaneet yläkoululaisille eri tanssilajeja syksyn aikana ja hyvin olivat oppilaat opetelleet. Joulukirkko pysyi ja luultavasti tulee pysymään Vääksyn Yhteiskoulun ohjelmassa, vaikka tämän lukuvuoden aikana on valtakunnallisessa verkossa keskusteltu hyvin paljon uskonnollisten tilaisuuksien järjestämisistä osana kouluopetusta. Samalla tavalla kevätjuhlassa ja ylioppilasjuhlassa tullaan laulamaan Suvivirren kaksi ensimmäistä säkeistöä. Toistaiseksi kouluille on annettu se linjaus, että yksittäinen virsi tai laulu ei tee koulun perinnetapahtumasta uskonnollista tilaisuutta. Mutta keskustelu tulee varmasti vielä jatkumaan.

Yläkoulun mediapäivä järjestettiin helmikuussa ja ohjelma oli kerta kaikkiaan hieno. Tiimi oli nähnyt vaivaa kaiken sen ohjelman miettimiseksi ja järjestämiseksi. Talvi taas jäi mieleen hyvin vähälumisena. Jos en aivan väärin arvaa, niin hiihdon opettelu jäi joidenkin oppilaiden osalta seuraavan lukuvuoteen. Tämän asia vaikutti myös liikuntapäivän ohjelmistoon. Lunta ei yksinkertaisesti ollut. Kevään liikuntapäivää vietettiin Olympia-teemalla Sotshin olympiakisojen kunniaksi. Liikuntapäivän aikana osa 9-luokkalaisista lähti laskettelemaan, 8-luokkalaiset olivat ns. Nou Hätä –toiminnassa SPR:n ja palokuntalaisten kanssa. 7. -luokkalaisille ja lopuille 9.- luokkalaisista järjestettiin erilaisia pelejä ja muita tapahtumia. 

Lukion tapahtumista mieleenpainuvia ovat olleet mm. ryhmäytymispäivä, puurokonvat ja lukion aulan suunnittelu. Ryhmäytymispäivää vietettiin Asikkalan Salpauksen toimipisteessä ja hienosti Salpauksen opiskelijat ohjasivat meidän uusien opiskelijoiden ryhmäytymistä ja yhteen hitsautumista. Tämä on yksi tärkeimpiä päiviä jo senkin takia, koska kolmannes lukion opiskelijoista tulee muualta. Lukion aulaa suunniteltiin ja ehostettiin lukiotiimin johdolla. Muutamien tosi aktiivisten opettajien johdolla aulaa maalattiin ja tapetoitiin, sinne hankittiin kahviautomaatti sekä pöytäjalkapallopeli. Lukiotiimin erittäin hieno työn näyte oli lukion oman sanomalehden Vykkiläisen painaminen. Kevään lopulla pidettiin perinteiseen tapaan vanhojen tanssit ja penkkarit. Ei voi olla kuin ylpeä siitä opiskelijaporukasta, joita Vääksyn Yhteiskoulussa on.

Etelä-Päijänteen verkostolukio jatkoi toimintaansa rehtoreiden välisenä yhteistyömuotona ja ilman Kuhmoista. Vääksyn Yhteiskoulun rehtori toimi tänä vuonna koordinaattorina ja ensi vuonna vuoro on Sysmän rehtorilla. Etelä-Päijänteen verkostolukion voimin järjestettiin yhteinen koulutuspäivä marraskuussa. Aiheina olivat Moodle, tuotantoluokka ja sähköiset ylioppilaskirjoitukset. YTL:n puolesta Anna von Zansen kävi kertomassa sähköisten kirjoitusten edistysaskelista. Lähialueen muita lukiouutisia olivat Hollolan ja Kärkölän lukion lopettamispäätökset kesällä 2014. Valtakunnallisesti suurin asia oli lukiokoulutuksen järjestämislupien uudelleenhaku. Vuonna 2014 ilmoitetaan kriteerit lukioluville ja jokainen kunta/järjestäjä hakee lupaa vuoden 2015 aikana. Tieto luvasta tulee vuoden 2016 aikana. Laki astuu voimaan vuoden 2017 alusta lähtien. Yhdeksi kriteeriksi paljastettiin jo kevään aikana 500 opiskelijan lukumäärä.

Asikkalan kunta linjasi kevään aikana uuden yhtenäiskoulun perustamisesta. Kaikkien kommellusten jälkeen uusi yhtenäiskoulu perustettiin. Koulun nimeksi tuli/tulee Vääksyn Yhteiskoulu, jonka alle kuuluvat yläkoulu ja lukio, Vääksyn koulun 3-6 luokat, Anianpellon koulu ja Kanavan koulu. Koulun yhteinen nimi on Vääksyn Yhteiskoulu, mutta jokainen koulurakennus voi ottaa itselleen oman nimen tai säilyttää vanhan. Samalla uudistettiin Asikkalan kunnan hallinto-organisaatiota. Seuraavan lukuvuoden aikana nähdään, miten ”koulutus- ja sivistyspalveluiden” koulutusjohtaja Juha Leppialho ja muut rehtorit uutta koulua lähtevät johtamaan. 

Kevään aikana tuli ilahduttava päätös, että Vääksyn Yhteiskoulun piha-alueet tullaan laittamaan uuteen uskoon. Seuraavan lukuvuoden aikana on luvassa skeittiramppia, ulkopeliareenaa, katukorista, kiipeilypaikkoja, istumia ja toivotaan, että lukiolaiset saavat oman terassin heidän oven viereen. Jäädään odottamaan.

Lukuvuoden lopetus on ilon ja myös haikeuden aikaa. Opettajakunta on vaihtunut viimeisen viiden vuoden aikana melko paljon ja lisää seuraa. Kuvataiteen opettaja Iiris Lahtinen jää eläkkeelle. Iris ehti palvella Vääksyn Yhteiskoulua liki 30 vuotta. Pari vuotta jäi vajaaksi. Iiris muistetaan innokkaana kierrättäjänä ja kuvataiteen asiantuntijana. Englannin kielen rautainen ammattilainen Lea Piltonen jää myös eläkkeelle kesän aikana. Lea on ehtinyt ohjata Vääksyn Yhteiskoulun lukiolaisia hienoihin ylioppilastuloksiin jo yli 20 vuoden ajan. Lea muistetaan konserttien, rockin, taiteen ja melonnan ystävänä. Taito- ja taideaineopettajista jäävät kesän aikana pois Aaro Moilanen ja Kaija Mättö. Aaro Moilanen otti aikoinaan Heikki Junttilan pajan omaan omistukseensa. Työ on vaatinut äärimmäistä huolellisuutta ja paljon on tapahtunut käsityön turvallisuuspuolella. Aaro valittiin viime vaaleissa uudelleen Asikkalan kunnanvaltuustoon ja hänestä tuli myös kunnanhallituksen jäsen. Kaija Mattö on 20 vuotta opastanut yläkoulun oppilaita ruuanlaiton saloihin. Opettaja, joka aina korosti maalaisjärjen käyttöä tilanteessa kuin tilanteessa sekä keskustelun merkitystä. 

Haluan kiittää Iiristä, Leaa, Kaijaa ja Aaroa kaikista näistä vuosista ja siitä, miten he ovat omalla persoonallisella tavalla vaikuttaneet lukion ja yläkoulun englannin kielen, kuvataiteen, kotitalouden ja teknisen työn opetukseen ja oppilaille annettuun esimerkkiin. 

Lukuvuosi on nyt saatu päätökseen. Kiitän kaikkia kouluyhteisömme jäseniä hyvin hoidetusta työstä ja toivotan jokaiselle oikein rentouttavaa, lämmintä ja aurinkoista kesää. 

Jarkko Koponen

rehtori